

Scrolls släpptes senare gratis under namnet Caller's Bane. Uppgörelsen gjorde det möjligt för Mojang att fortsätta använda varumärket Scrolls. ZeniMax Media, ägare av Bethesda Softworks, meddelade rättegångsförlikningen i mars 2012. Den 27 september 2011 bekräftade Persson att rättegången skulle gå till domstol. Den 17 augusti 2011 utmanade Persson Bethesda till en Quake 3-turnering för att avgöra resultatet av namntvisten. Persson avslöjade på sin Tumblr-blogg den 5 augusti 2011 att han stämdes av en svenskt advokatbyrå som företräder Bethesda Softworks över varumärkesnamnet Scrolls och hävdade att det stred mot deras The Elder Scrolls-serien av spel. Persson nämnde att han inte aktivt kommer delta i utvecklingen av spelet, utan att detta kommer skötas av Porsér. Persson och Jakob Porsér kom på idén till Scrolls som påminner om brädspel och samlarkortspel. Minecraft och Mojang såldes efter sommaren 2014 till Microsoft för 2,5 miljarder dollar. Tidigt 2011 sålde Mojang AB sitt miljonte exemplar av spelet och Persson har efterhand anställt fler medarbetare. Persson lämnade sitt jobb som spelutvecklare för att arbeta med Minecraft på heltid, för att uppdatera och förbättra spelet. Redan när spelet lanserades i ett tidigt alfastadium blev det väldigt populärt på Internet.

Perssons populäraste skapelse är det överlevnadsinriktade sandlådespelet Minecraft. ĭen amerikanska ekonomitidskriften Forbes rankade Persson till att vara världens 1 509:e rikaste med en förmögenhet på 1,8 miljarder amerikanska dollar för den 5 november 2020. Persson var under ett par år en av världens mest kända svenskar och figurerade på framsidan av Forbes och listades 2013 av Time Magazine som en av världens 100 mest inflytelserika personer.

Mojang AB såldes 2014 till Microsoft för 2,5 miljarder dollar. Han har också flera gånger medverkat med spel i tävlingen Ludum Dare. Utöver sitt arbete, har han gjort många spel i tävlingssyfte för Java 4K Game Programming Contest, såsom "Left 4K Dead" och "Mega 4K Man". Han är också en av grundarna av MMORPG:et Wurm Online,, men arbetar inte längre på spelet.

Efter detta arbetade han som programmerare för Jalbum. Han arbetade professionellt som spelutvecklare för King Digital Entertainment i över fyra år till 2009. Efter att ha experimenterat med olika "type-in" program producerade han sitt första spel vid åtta års ålder, ett textbaserat äventyrsspel. Han började programmera på en Commodore 128 när han var sju år. Han är son till Birger Persson och Ritva, ogift Rantala. Markus Persson växte upp i Edsbyn i Hälsingland, där hans syster föddes 1980, och i Rönninge i Stockholms län.
